Onko “gangstaräppi” tuomittavaa taidetta?
Täällä Suomessakin olen törmännyt samaan keskusteluun, joka velloi Ruotsissa vuosikymmenen sitten, kun “Kartellen” perustettiin. Keskustelu gangstarapista.
Samaa keskustelua olen aikoinaan seurannut, kun NWA, 50 cent, The Game, li’l Kim, Queen Latifah ja muita artisteja julkaisi materiaalia Jenkeissä. Järkyttävää ja tuomittavaa, jotkut huusivat kovaan ääneen.
Kirjoitin hiljattain aiheesta Mercedes Bentsolle ja aion tässäkin kirjoituksessani lainata muutaman lauseen siitä.
Jotkut kutsuvat lajia gangstaräpiksi, toiset todellisuusräpiksi. Lajilla on monta eri nimeä. Yhteinen tekijä on kuitenkin, että siinä nostetaan esille asioita, joista monet eivät suostu puhumaan ääneen.
Kyse ei ole rikollisten, rikosten tai rikollisuuden glorifioimisesta, vaan näiden asioiden esille tuomisesta räpin, yhden taiteenlajin, muodossa.
Kenellä on oikeus määritellä, minkälainen taiteenlajin tulisi olla? Eikö taiteen tarkoitus ole muun muassa herättää tunteita ja keskustelua? Musiikista räp-muoto on aina ollut kiistanalaisten keskustelujen herättäjä. Räppi on lähtöisin 1980-luvun Bronxista.
Joku sanoi joskus, että räp-musiikki on katujen CNN.
Niin Mercedes Bentson, Kartellenin, NWA:n, li’l Kimin ja monen muunkin artistin materiaali herättää kiinnostusta ja sen myötä keskustelua. Keskustelua, miksi asiat ovat, kuten ovat.
Keskustelua siitä, mitä voisi tehdä toisin, ettei tulevaisuudessa historia toistaisi itseään, tietyissä tragedioissa.
Sanoitukset, jotka monet tuomitsevat, kertovat tämän hetken yhteiskunnasta. Mielestäni niitä tulisi kuunnella analysoivalla ja kiinnostuneella korvalla sen sijaan, että sanoitukset tuomitaan.
Jos todella halutaan tietää, miten yhteiskunta voi, tulee herkällä korvalla kuunnella artisteja, jotka esittävät myös tämän taiteenlajin kiistanalaista materiaalia.
Keskustelun voi toki laajentaa koskemaan myös kirjallisuutta, joka on rikollisten tai ex-rikollisten kirjoittamaa tai kirjallisuutta ylipäänsä, mikä koskee rikollisuutta. Onko se sitten gangstakirjallisuutta?
Onko kirjoittamani kirja “lsänä vankilassa”gangstakirjallisuutta? Minullahan on rikollinen menneisyys ja miljöö kirjassa sijoittuu vankilamaailmaan.
Onko Edward Bunkerin tai Jens Lapiduksen kirjoittama materiaali gangstakirjallisuutta?
Laajennetaan keskustelu käsittämään myös kolmannen sektorin toimintaa. Onko KRIS-toiminta gangstayhdistystoimintaa? Heidän toiminnanjohtajallaan ja suurella osalla jäsenistöstä on rikollinen menneisyys.
Sama koskee myös Voikukkalapset ry:tä. Meidän hallituksessamme istuu myös henkilöitä, ja jäsenistössämme on henkilöitä, joilla on rikollinen menneisyys.
Entä kun henkilöitä käy pitämässä kokemusasiantuntijoina puheenvuoroja aiheesta, joka käsittelee rikollista maailmaa? Tuleeko sekin tuomita samalla tavoin kun tuomitaan räppi, jossa käsitellään näitä aiheita?
Ei yksikään yllämainituista artisteista, kirjailijoista, puheenvuoron pitäjistä tai kolmannen sektorin edustajista glorifioi rikollisuutta, vaan tuo omalla tavallaan panostuksen tähän yhteiskuntaan, jotta tämä olisi parempi paikka elää.
Voin ilokseni kertoa, että olen päässyt kokemaan, kun monet nuoret ovat säästyneet ongelmilta, vankilalta, kaman maailmasta ja ennenaikaisesta kuolemasta pelkästään sillä, että heillä on ollut venttiili, jonka kautta purkaa fiiliksiään sanoittamalla tekstejä ja nauhoittamalla niitä.
Otetaan tilanne, että vihainen, katkera ja huonolla itsetunnolla varustettu nuori pääsee toteuttamaan itseään ja purkamaan paskan olon paperille. Sen jälkeen pääsee vielä nauhoittamaan materiaalin ja samaisen nuoren hyvinvointi paranee.
Parhaassa tapauksessa samassa tilanteessa olevat muut nuoret pystyvät samaistumaan sanoituksiin ja heidänkin arki paranee. Tähän toiminta-ajatukseen perustuu Voikukkalapset ry:n, yhteistyössä Aseman Lapset ry:n kanssa, nuorille suunnattu “Tunnista kykysi” -hanke.
Lopuksi haluan kuitenkin kiittää tuomitsijoita, sillä ilman heitä tätä blogikirjoitusta ei koskaan olisi kirjoitettu. Eli jotain hyötyä tuomitsemisestakin on 🙂
Hyvää Joulun odotusta toivottaen,
Janne
PS. Joulujuhla lapsille järjestetään lauantaina 12.12. Helsingissä.