Miten vanhemman vankeus vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin ja oppimiseen?
Jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen, mutta joskus opin tielle nousee erilaisia esteitä. Yksi tällainen tekijä voi olla vanhemman vankeus.
Aiheeseen liittyvän tutkimuksen perusteella vanhemman vankeudella on yhteys lapsen hyvinvointiin, päihteidenkäyttöön, omaan rikoskäyttäytymiseen ja koulumenestykseen. Mitään yksioikoista syy–seuraus–suhdetta ei kuitenkaan ole olemassa, eli vanhemman vankeudesta ei automaattisesti seuraa asiaa x. Yhteyden olemassaolo kuitenkin tarkoittaa, että asia on tärkeää ottaa huomioon ja vahvistaa lapsen ja perheen resilienssiä.
Mitä tutkimus kertoo?
Tutkimukset antavat tietoa siitä, millaisia haasteita vanhemman vankeus voi lapsen koulunkäyntiin tuoda. Tämä antaa vihjeitä siitä, millaisissa asioissa on hyvä tarjota lapselle ja perheelle tukea.
Vanhemman vankeuden vaikutuksia lapsen koulumenestykseen on jonkin verran tarkasteltu tutkimuksessa. Osalla lapsista koulunkäynti sujui tavanomaiseen tapaan, mutta toisilla koulunkäynti häiriintyi selvästi ja käytös koulussa heikkeni.
Kaikki ei kuitenkaan näy ulospäin suuntautuvana käyttäytymisenä. Toiset lapset yrittävät olla kilttejä ja helppoja lähivanhempaansa tukeakseen, toisten huoli ja hätä näkyy ulospäin häiritsevänä pidettynä käytöksenä. Tässä voi olla sukupuolieroja, esimerkiksi COPING-tutkimuksessa erityisesti brittipojilla tilanne näkyi ns. häiriökäyttäytymisenä.
Vanhemman vankeus voi aiheuttaa lapselle stigmaa, joka näkyy koulutovereiden, näiden vanhempien sekä koulun henkilökunnan tasolla.
Vanhemman vankeus on myös yhdistetty tutkimuksissa vaikeuksiin läpäistä koulua sekä matalampiin kouluarvosanoihin, joilla taas on vaikutusta peruskoulun jälkeiseen kouluttautumiseen (esim. Health, behavior, and social outcomes among offspring of parents with criminal convictions: a register‐based study from Sweden)
Vanhemman vankeus voi aiheuttaa lapselle stigmaa, joka näkyy koulutovereiden, näiden vanhempien sekä koulun henkilökunnan tasolla. Stigmatisoitumisen pelko voi estää lapsia kertomasta tilanteesta, jolloin he eivät myöskään saa tilanteeseen tukea. Tutkimukset kertovat toisaalta myös tilanteista, joissa koululta on puuttunut välineet tai ehkä rohkeus kysyä ja puuttua tilanteeseen, vaikka lapsen hätä on näkynyt muuttuneena käytöksenä koulussa.
Vanhemman vankeus voi vaikuttaa lapseen myös myönteisellä tavalla, esimerkiksi rauhoittaen arkea, jos vangitun vanhemman elämäntilanne on epävakaa.
Lapsen kokemukset
Lasten näkökulmasta vaikutukset oppimiseen voivat olla moninaisia. Kaikessa ei ole kysymys koulusta tai koulussa näkyvistä ilmiöistä. Onko vankilassa oleva vanhempi ollut se, joka on useimmiten vienyt tai hakenut lapsen koulusta tai eskarista? Onko vankilassa olevalla vanhemmalla jotain erityisiä vahvuuksia, joilla hän on tukenut lasta vaikkapa matematiikassa tai äidinkielessä? Tai onko hänellä erityisen hyviä strategioita oman lukivaikeuden tai tarkkaavaisuuden ongelmien selättämisessä, joiden avulla hän on voinut kannustaa lasta vastaavissa haasteissa?
Emme tiedä lasten kokemuksista, ellemme kysy heiltä ja ole valmiita kuuntelemaan.
Entä jos lähivanhempi on ollut se, jolla on iso rooli lapsen koulupolulla, mutta toisen vanhemman rikos nyt kuormittaakin häntä kovasti? Jos lapsella onkin huoli siitä, miten vanhempi vankilassa pärjää ja miten lähipiiri hänestä nyt puhuu? Huolen vuoksi lapsi saattaa valvoa yöllä ja kuluttaa aikaansa puhelimessa, mutta huoli nähdäänkin ruutuaikaongelmana. Jos lasta kiusataan koulussa, koska hänen vanhempansa on vankilassa?
Emme tiedä lasten kokemuksista, ellemme kysy heiltä ja ole valmiita kuuntelemaan. Aina lapsi ei ole valmis puhumaan. Silloinkin hänelle on tärkeää tietää, että on olemassa turvallisia aikuisia, jotka eivät tuomitse lasta tai hänen vanhempaansa. Lapsen vanhempi saattaa myös olla vankilasta käsin aktiivinen lapsen koulunkäynnin tukija, auttaa läksyissä puhelimessa tai osallistua vanhempainvartteihin Skypen välityksellä. Opettajan suhtautuminen vanhemman osallistumiseen antaa lapselle viestin, että hänet ja hänen perheensä hyväksytään.
Oppiminen ei ole vain koulunkäyntiä
Oppimisessa ei kuitenkaan ole kyse vain koulunkäynnistä. Esimerkiksi lapselle ääneen lukemisen tiedetään edistävän lapsen kielellistä kehitystä, mutta myös tukevan hahmotuskykyä, vähentävän stressiä ja helpottavan erilaisten kokonaisuuksien työstämistä (luelapselle.fi/lue-lapselle-tunne-lapsesi/). Kun vangeilla on ollut mahdollisuus tehdä lapselle lähetettävä video, jossa luetaan lapselle kirjaa, on siinäkin kyse myös oppimisen tukemisesta.
Hatunnosto sille vankilassa olevalle isälle, joka lauloi lapselleen puhelimessa, ja käski osastolla naureskelevien muiden vankien olla hiljaa.
Laulaminenkin auttaa lasta oppimaan: Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen (yle.fi/a/74-20039812) mukaan kielen kehitystä lukivaikeusriskissä olevien kohdalla voidaan tukea jo elämän ensimmäisen puolen vuoden aikana. Tutkimus tehtiin soittamalla vauvoille lauluja. Laulut vahvistivat vauvojen aivoissa herätevasteita, eli auttoivat aivoja erottelemaan ääniä. Varhaisella äännejärjestelmän tukemiselle voidaan siis vahvistaa kielen kehitystä ja jopa lievittää lukemisen opetteluun liittyviä vaikeuksia lapsilla, joilla on lukivaikeusriski.
Hatunnosto siis sille vankilassa olevalle isälle, joka lauloi lapselleen puhelimessa, ja käski osastolla naureskelevien muiden vankien olla hiljaa.